Saturday, April 11, 2009

'Osama, Al-Qaeda Tidak Bersalah Dalam Serangan 9/11'

Juri TV dakwa tiada bukti kait pemimpin al-Qaeda

AMSTERDAM: Pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden tidak bersalah dan bukan perancang serangan 11 September 2001 (9/11) di Amerika Syarikat, dakwa juri sebuah program realiti di sini, menurut laporan, kelmarin.

Juri terbabit, dua lelaki dan tiga wanita memberi keputusan bersama penonton dalam program akhir Devil's Advocate di stesen Nederland 2, Rabu lalu.

Mereka membuat kesimpulan, tiada bukti Osama perancang serangan Pusat Dagangan Dunia di New York dan Pentagon, lapan tahun lalu.

Belanda adalah negara yang mengasaskan program menyerupai Big Brother dan paling kreatif dari segi format televisyen.

Program Devil's Advocate menunjukkan peguam bela utama dipegang oleh Gerard Spong mewakili penjenayah paling kejam dunia.

Dalam program akhir itu, Spong berjaya meyakinkan juri bahawa propaganda Barat adalah faktor terbesar menyebabkan Osama dikaitkan dengan 11 September.

Juri juga memutuskan bukti tidak mencukupi untuk membuktikan Osama pemimpin sebenar al-Qaeda. Bagaimanapun, juri berkenaan memutuskan Osama 'adalah pengganas yang memutarbelitkan Islam.'

Program itu mengemukakan lebih banyak isu untuk dibincangkan di Belanda mengenai kemasukan imigran asing dan masyarakat minoriti Islam di negara itu.

Belanda mengalami peningkatan sentimen anti-imigran dan anti-Islam selepas pembunuhan pengarah filem, Theo Van Gogh.

Spong diberi perhatian utama dalam perdebatan mengenai imigran dan Islam apabila menyuarakan sokongan supaya tindakan dikenakn ke atas ahli politik anti imigran, Geert Wilders. - Agensi

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Dunia/20090411212619/Article/index_html


No comments:

Post a Comment