Saturday, April 11, 2009

Iran, Pakistan dan Afghanistan Bersama Untuk Keamanan Afghanistan

Afghanistan, Iran dan Pakistan sedang mencari visi yang umum untuk keamanan serantau, kata satu kenyataan pada Jumaat setelah berlaku pertemuan tiga menteri dari negara masing-masing.

Keputusan telah dibuat setelah pertemuan di Islamabad antara Timbalan Menteri Luar Iran, Mohammad Mehdi Akhundzadeh, Timbalan Menteri Luar Afghanistan, Mohammad Kabir Farahi dan Setiausaha Luar Pakistan, Salman Bashir, di Islamabad, lapor Press TV.

Ketiga pihak sepakat untuk bekerja sama untuk memajukan perdamaian, keamanan, kestabilan dan kemajuan strategic serantau menerusi kerjasama yang lebih mendalam berdasarkan kepentingan dan sikap saling menghargai dan kesesuaian dengan cita-cita Perserikatan Bangsa-Bangsa.

Persetujuan itu menjadi dorongan yang kuat kepada ketiga-tiga pihak yang bekerjasama dalam politik, ekonomi, pembangunan, pembinaan semula, serta bidang sosial dan budaya.


Dalam kontek rantau berkenaan, ketiga-tiga negara tersebut menitikberatkan kekuatan mereka untuk memerangi terorisme dan tindakan ekstrimis, membatasi penyalahgunaan dadah dan jenayah tersusun, dan usaha meningkatkan kerjasama serantau.

Perjanjian erat berkenaan adalah rentetan keputusan yang diambil oleh para pemimpin dari ketiga-tiga negara dalam pertemuan mereka pada persidangan ECO di Teheran bulan lalu. Satu pertemuan peringkat menteri akan menetapkan tarikh untuk persidangan berikutnya yang akan diadakan di Teheran.

Kerjasama Jepun

Dilaporkan bahawa Iran dan Jepun berminat untuk memulihkan semula perdamaian dan kestabilan kepada kemusnahan akibat perang di Afghanistan, kata duta besar Iran ke Jepun pada hari Sabtu.

Abbas Araqchi berkata Iran dan Jepun bersedia untuk meningkatkan kerjasama di bidang anti-narkotik dan melaksanakan latihan teknik vokasional di Afghanistan, lapor IRNA.

Menyorot usaha lanjutan Iran dalam pembinaan semula di Afghanistan, dia mengatakan bahawa pemerintah di Tokyo bersedia membantu Iran dalam tugas-tugas besar.

Araqchi mengatakan bahawa Iran adalah rakan Jepun dan menegaskan harapan bahawa krisis sosial yang mendalam dan juga krisis yang lain yang berpunca dari penyeludupan dadah dari Afghanistan akan segera diatasi.

Sempadan timur Iran dengan Afghanistan dan Pakistan merupakan saluran terbesar penyeludupan dadah yang mana sejumlah besar dadah berkenaan disalurkan ke dunia luar. Pasukan keamanan Iran sering bertempur dengan para penyeludup dan pengusaha dadah di sempadan sangat sukar jika tidak dikawal.

Usaha mengekang penyeludup dadah telah menelan pembiayaan negara sekitar 600 juta dolar untuk selama dua tahun sahaja. Selama lebih dua dekad Iran telah kehilangan 3000 polis bantuan dan pegawai penguatkuasa undang-undang untuk kampen anti dadah.

http://www.iran-daily.com/1388/3371/html/national.htm#s371676

No comments:

Post a Comment