Friday, April 10, 2009

Hubungan Iran – Afghanistan.

Hubungan Iran-Afghanistan adalah hubungan antara dua negara berjiran di Asia Tengah. Hubungan ini telah dibentuk sejak pertama kali Afghanistan didirikan sebagai sebuah negara.

Afghanistan berkongsi begitu lama dan saling menjalin sejarah dengan Iran, sebagai bangsa yang pernah menjadi bagian dari Persia kuno. Terdapat juga hubungan mendalam dari aspek bahasa, dan masyarakatnya dan budaya. Sebagai dialek timur Parsi, Parsi Dari adalah bahasa yang dominan di Afghanistan, terutama dalam bidang pendidikan dan perniagaan. meskipun demikian, hubungan Afghanistan - Iran telah bergoncang semasa era modern, kerana penguasaan Taliban di Afghanistan pada tahun-tahun 1990-an dan berkala dengan sengketa hak pemilikan air dari Sungai Helmand sebagai isu utama saat permusuhan.

Setelah penjajahan Soviet dari Afghanistan, yang ditentang oleh Iran, hubungan merosot. Konsulat Iran yang ditutup di Herat, sebagai balasan, iran menutup konsulat Afghan di Mashad. Iranians yang mengkritik pelanggaran melampaui batas periodik berikutan penjajahan Soviet. Pada tahun 1985, mereka mendesak feuding Afghan Shi'a kelompok perlawanan untuk bersatu untuk menentang Soviet. Iran menyokong pemberontak Afghanistan dan memberikan bantuan terhad dalam kewangan dan ketenteraan kepada pemimpin pemberontak yang berjanji kesetiaan kepada visi revolusi Iran. Iran memberikan perlindungan sekitar 2 juta pelarian Afganistan, meskipun ia menolak untuk menerima lebih banyak pelarian pada tahun-tahun kemudian dan sememangnya mereka berusaha untuk memaksa mereka untuk pulang ke Afghanistan.

Berikutan munculnya penguasaan Taliban dan perlakuan kasar mereka terhadap minoriti Shi'ah Afghan, Iran mula meluaskan bantuannya kepada pihak Pakatan Utara. Hubungan dengan Taliban semakin buruk selanjutnya pada tahun 1998 setelah pasukan Taliban menangkap konsulat Iran di Mazari Sharif dan membunuh diplomat Iran. Selepas kejadian ini, Iran hampir berperang dengan Taliban di wilayah Afghanistan namun campurtangan Majlis Keselamatan PBB dan Amerika Syarikat telah menghalang serangan daripada Iran.

Sejak tahun 2001, pemerintah baru kerajaan Hamid Karzai telah terlibat dalam hubungan begitu mesra dengan Iran dan Amerika Syarikat, sekalipun hubungan antara Amerika dan Iran semakin tegang kerana bantahan Amerika terhadap program nuklear Iran. Namun, ketegangan hubungan dengan Amerika Serikat tidak menghalang Teheran mengukuhkan kerjasama ekonomi dan perdagangan dengan Kabul. Iran merupakan kunci utama dalam penggulingan Taliban dan telah membantu kembali ekonomi dan infrastruktur Afghanistan.

Iran telah melibatkan diri dalam projek membina jalan, saluran penyiaran, dan stesen-stesen perbatasan, antara projek infrastruktur lain yang akan menjadikan hubungan kedua negara lebih baik. Selain itu, perdagangan antara kedua negara telah meningkat secara drastik sejak penggulingan Taliban pada tahun 2001. Kolonel Christopher Langton, ketua Analisis Jabatan Pertahanan untuk ‘International Institute for Strategic Studies’ di London, mengatakan Iran merupakan suatu negara penting dalam pembinaan dan pembangunan Afghanistan pada masa depan, menyatakan:

"Mereka menjadi bekerjasama rapat menerusi usaha melawan Taliban pada masa lepas, juga kerana pengaruh yang boleh dibawa oleh Iran terhadap penduduk Hazara [minoriti Shi'ah Afghan]. Dan dalam sektor pembangunan, sudah ada projek yang mana melibatkan Iran - misalnya, pembinaan jalan dari bandar Abbas di Teluk Persia atas melalui Afghanistan ke Asia Tengah yang sangat penting untuk projek masa depan Afghanistan, " kata Langton. "Terdapat senarai daftar penglibatan politik, ekonomi, dan masalah keamanan yang menghubungkan Afghanistan dan Iran.

Menurut pengerusi Majlis Perdagangan dan Industri Afghanistan, eksport Iran ke Afghanistan pada 2008 sebanyak $800 juta. IRNA pula melaporkan Mohammad Qorban Haqju berkata bahwa Iran mengimport $ 4 juta nilai produk seperti buah-buahan segar dan kering, mineral, batu permata, dan rempah ratus dari Afghanistan. Dia mengatakan Iran pula mengeksport produk minyak, simen, bahan pembinaan, karpet, peralatan perabot rumah, dan alat pencuci.

tenteradajjal.blogspot.com

No comments:

Post a Comment